Nieuws

Linde lanceert nieuwe platformtrucks

Linde heeft het aanbod van pallettrucks met een sta-platform met een aantal extra varianten uitgebreid. De platformtrucks Linde T14 S, T20 S/SF en T25 S/SF -met een capaciteit van 1.4 tot 2.5 ton – en de double stacker-stapelaar Linde D12 S en D12 SF – met een hefvermogen van 1.2 ton en een hefhoogte van 2124 millimeter – zijn de eerste modellen die worden geleverd volgens de nieuwe standaard.

De komende maanden zullen er nog meer truckseries volgen. Linde heeft de nieuwe serie naar eigen zeggen voorzien van een verbeterd gebruikscomfort, een smaller chassis en diverse extra functies, die zorgen voor nog betere prestaties en een lager energieverbruik. Het aanbod aan platformtrucks is uitgebreid met een instapmodel met een capaciteit van 1.4 ton en een groter model met een capaciteit van 2.5 ton. Deze vormen een aanvulling op het bestaande model van 2 ton.

Rijconcepten

Met uitzondering van het instapmodel, de Linde T14 S, is er bij de pallettrucks en de double stacker-stapelaar keuze uit twee verschillende rijconcepten. Bij de S-versie is de bestuurder gepositioneerd in een hoek van 90° ten opzichte van de rijweg. “Dit zorgt voor goed zicht naar beide rijrichtingen en de omgeving. Tegelijkertijd zorgt de verhoogde, zachte rugleuning voor comfortabele steun. Bij de SF-versie staat de bestuurder frontaal ten opzichte van de rijrichting en heeft hij vooral goed zicht op de lading voor hem.” Aldus een toelichting van Linde. Deze variant wordt aanbevolen als er veel vrachtwagens geladen en gelost moeten worden. De gebruiker bevindt zich binnen de voertuigcontouren, dus het lichaam en de handen zijn goed beschermd.
Alle voertuigen zijn nu 770 millimeter breed zijn. Dat betekent dat ze 20 millimeter smaller zijn dan hun voorgangers. Dankzij het compactere design zijn ze nog eenvoudiger te manoeuvreren in laadzones voor vrachtwagens of in magazijnen.

Volledig zwevend

Een speciaal ergonomisch voordeel van alle modellen is het bestuurderscompartiment. Dit compartiment is geveerd en volledig losgekoppeld van het chassis. Daardoor wordt het aantal schommelingen en trillingen voor de bestuurder aanzienlijk verminderd en worden zelfs voor een groot deel de schokken op ongelijke vloeren opgevangen.
De S-versie, waarin de bestuurder haaks op de rijweg staat, beschikt daarnaast over het ‘Tip Control’-bedieningsconcept. De gebruiker staat hierbij in een stabiele positie op een in hoogte verstelbaar platform, dat is uitgerust met een multifunctionele joystick. Hiermee kan de gebruiker de rij- en heffuncties aansturen via korte bewegingen met duim en wijsvinger.

Productiviteit

De trucks zijn uitgerust met een wisselstroommotor van 3 kW. Hierdoor kan het model van 1.4 ton snelheden halen van 8 of 10 km/u (respectievelijk met en zonder last) en halen de modellen van 2 en 2.5 ton snelheden van 10 (met last) en 12 km/u (zonder last). Ook kunnen ze overweg met hellingen tot 15 procent. “Daarmee zijn de trucks volgens Linde ideaal voor intensieve laad- en loswerkzaamheden bij vrachtwagens en voor het transporteren van goederen over langere afstanden. De rijsnelheid wordt in de bochten automatisch aan de hand van de stuurhoek aangepast. De nieuwe serie heeft een uitgebreide reeks opties variërend van Eco-modus (-12 procent energieverbruik) tot vrieshuisbescherming en Lindes Fleet Managementsysteem Connect.

Meer informatie: Motraclinde / Motrac Intern Transport

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven